29
Aug
2010

Härlig racehelg med WestCoast Racing

Det var ett tag sen jag tävlade i Sverige och nu är jag på väg hem från Ring Knutstorp efter en fantastisk racehelg tillsammans med WestCoast Racing. Det var kulmen på en ganska turbulent racingvecka som visade sig bli fantastiskt bra och nu sitter jag här efter en racehelg jag tycker är en av de roligaste och bästa jag har haft.

Veckan inleddes med att jag kort efter förra veckans test på Nürburging för Schubert Motorsport med deras BMW Z4 plötsligt fick veta att teamet ställde in den bil jag skulle ha kört i tyska GT Masters i helgen. Ett race som vi planerat sedan länge och bestämde redan i vintras. Samtidigt med mitt heltidsjobb på skolan var det många diskussioner fram och tillbaka med tyska teamet. Plötsligt kom svenska toppteamet WestCoast Racing också in i bilden under veckan. Deras STCC-förare Richard Göransson var med nere på Nürburging när jag testade för Schubert och det ledde till att jag fick en kontakt med WestCoast Racing.

Ibland ska man ha tur och det hade verkligen jag. WestCoast Racing skulle nämligen tävlingsdebutera sin nybyggda BMW Z4 GT3 på GT-tävlingarna på Knutstorp och behövde en förare. Det hela ledde till att jag plötsligt skulle köra för WestCoast Racing, ett starkt BMW-team och ett av Sveriges absoluta toppteam. Tillsammans med Le Mans-vinnaren Stanley Dickens skulle vi bli de första som tävlade med WestCoast Racings Z4:a!

Sist jag tävlade i Sverige var 2007 när jag körde STCC och nu var jag plötsligt på väg i bilen längs E4:an till en svensk bana igen. Det kändes lite konstigt på vägen ner men väl på plats var det bara positivt. Jag kände mig välkommen direkt hos WestCoast Racing, ett riktigt kanongäng att arbeta med. Det syntes också på bilen och allt runtomkring, det var ordentligt gjort, väl förberett och den nya bilen såg grym ut. Arne är en av teamets mekaniker och han har under våren lagt ner nästan 500 timmar på att bygga ihop den här bilen, och allt var pedantiskt gjort. Grymt Arne och WestCoast Racing!

Den här helgen var det säsongsfinal i svenska GT-serien, en ny serie man hoppas ska ta fart till nästa år. För min del handlade det här om att äntligen få chansen att tävla i en riktigt snabb bil och få erfarenhet som kan utveckla mig mer som förare. Bilen, en BMW Z4 GT3, är en riktig utmaning. Kolfiberkaross, drygt 500 hästar från en V8-motor och med all tänkbar elektronik att hålla reda på!

Efter att bekantat mig med alla var det dags för första körpasset, jag och Stanley skulle dela på bilen och hade en timmes träning att dela upp. Jag och Stanley skulle köra varsin halvtimme och för min del gällde det att snabbt komma in i att köra den här bilen på en så pass trång och krokig bana som Knutstorp. Det började bra, jag kom snabbt in i det och vi var direkt snabbast på banan trots förare som Fredrik Larsson som är toppförare i Carrera Cup, min tyska rival Daniel Haglöf i en Porsche och Le Mans- och WTCC-föraren Carl Rosenblad också i en Porsche. Jag hade bästa tid på träningen, sju tiondelar före tvåan. Stanley Dickens var också snabb, han har inte tävlat på tio år och var bara en sekund långsammare än jag. Teamet verkade nöjda, vi var alla här för att skaffa erfarenhet och hade inte räknat med att vara snabbast även om vi visste att bilen är snabb.

Nästa pass som väntade var kvalet. Det var 45 minuter långt och jag inledde med nya däck. Jag körde totalt fem varv i kvalet och sänkte mig två sekunder från träningen! Min bästa tid räckte till pole position med 1,3 sekunders marginal. Stanley Dickens förbättrade sig också från träningen och nu kände vi att det fanns en riktigt bra chans inför racet.

I svenska GT-serien kör man två 40-minuters race med obligatoriskt depåstopp som måste vara minst 60 sekunder och där man byter förare. Vi bestämde att jag skulle köra första stinten, skaffa en lucka och sen byta till Stanley som skulle ta bilen i mål. Det byggde på att jag skulle ta starten och hålla min ledning och inför racet kände jag mig trygg. Teamet peppade mig och jag trivdes så bra att jag var riktigt taggad inför starten och inför det jag behövde göra.

Man kan inte säga annat än att det gick enligt plan. Efter att ha tagit det lugnt de första varven och byggt upp temp i däcken kunde jag öka luckan med ett par sekunder per varv och skaffa oss en rejäl ledning. Det mest fantastiska var att det bara kändes lugnt, jag kunde njuta av situationen och ha allt under full kontroll. Bilen kändes stabil, lättkörd är fel ord men det gick att hålla ett stabilt tempo hela tiden utan att ta några risker vilket visar hur väl förberedd bilen är.

Efter 23 minuter var det dags för förarbyte och för Stanley att ta över. Vi ledde då med ett varvs marginal till tvåan vilket i praktiken innebär drygt 30 sekunders ledning efter att vi gjort vårt depåstopp. Vi hade tränat förarbyte på morgonen för att det skulle klaffa och även här gick allt enligt plan. Stanley tog över bilen och gjorde ett grymt jobb, svårt att tro att han inte har tävlat på tio år. Han utökade till och med vår ledning och bjöd på kuppen på ett par riktigt sköna omkörningar när han skulle varva andra.

Han tog bilen i mål efter totalt 40 minuters race och vi vann med drygt 30 sekunder ner till Daniel Haglöf och Carl Rosenblad på andra plats. En skön seger, inte minst för teamet i deras första race med nya bilen och självklart även för Stanley och mig. Det roliga var också att vi fick mycket uppmärksamhet på plats, det var många nyfikna som kom förbi och snackade med oss och såg på bilen.

Det andra racet för dagen blev en kort historia. Den här gången bestämde vi att Stanley skulle ta första stinten men efter ett par röriga varv rödflaggade man racet och avbröt det. Redan på uppvärmningsvarvet körde två bilar på varandra, och i första omstarten small det igen! När ytterligare en bil kraschade efter andra omstarten avbröt man det hela. För oss var det däremot aldrig dramatiskt, Stanley tog klockrent varenda omstart och drog iväg. Det känns som vi hade kunnat upprepa vår succé från första racet.

Hur summerar man då en sådan här helg? Känslan är kanon, jag lämnar Knutstorp med ett stort leende. Erfarenheten från att ha arbetat med WestCoast Racing är ovärderlig, jag måste tacka hela teamet och jag trivdes kanonbra tillsammans med dem. Jag hoppas att det här inte är sista gången jag får chansen att köra för dem! Det här har också gett mig nya krafter till Oschersleben nästa helg. En av mina favoritbanor och med den här härliga helgen i ryggen ska jag ge järnet i MINI:n och köra för seger!

/En glad Fredrik Lestrup!

PS: Film från racehelgen kommer under veckan.

Foto: Angelika Roberts, Marcus Löfdahl (Karlskrona Foto)

Newsletter

Fill in your E-mail address to get the latest news directly to your inbox.

Lestrup Magazine

Click below to download the latest issue of Lestrup Magazine!Go to the magazine
<

Latest pictures