16
Aug
2010

Tung helg på Nürburgring

Sitter i skrivande stund på flyget hem från Tyskland och Nürburgring och är glad men inte nöjd.
Vi körde denna helgen tillsammans med OldTimer Grand Prix som är ett av de största arrangemangen på den anrika banan där gamla F1 bilar, touringcarbilar och allt möjligt gammalt samlas och tävlar. Bilarna och förarna kommer från hela världen och alla exklusiva biltillverkare är på plats och representerar, man räknar varje år med runt 200.000 besökare och över 400 startande i de olika klasserna! Helt otroligt!

För mig var det en tung helg, jag har efter mina senaste 6 pallplatser fått lägga i mer och mer straffvikt i bilen och till denna helg hade jag hela 45kg.
Det är nästan som att ha en extra Fredrik Lestrup i bilen och det gäller att få till bilen och körningen perfekt för att det skall påverka farten så lite som möjligt.

På kvalet såg det till en början bra ut och jag var länge 4:a men på slutet lyckades många förbättra sig och jag föll tillbaka till 9:a. Självklart var det tätt som vanligt och det fattades bara några tiondelar för att jag skulle startat i de främre leden. Men det var just det lilla som fattades för oss och jag kunde inte utnyttja de nya däcken ordentligt.

Race 1 var ganska händelselöst, jag gjorde en bra start och avancerade till 8:a imål.

Race 2 blev däremot en rysare, starten var uppskjuten på grund av dimma och regn och precis som förra året här så körde vi racet under värsta tänkbara förhållanden.
Jag gjorde en bra start och lyckades redan i första kurvan ta några placeringar och kom ut som 5:a. Men bilen var fortfarande inte bra och väldigt svårkörd, jag kunde inte hålla min placering utan föll tillbaks till 7:a imål.
Men vilket race det var, sikten var i stort sett noll och i Sverige tror jag aldrig att man hade tillåtit att köra i dessa förhållandena.

Jag kan inte säga att jag är nöjd med helgen men jag tog mig imål i båda racen och samlade viktiga poäng, det är tajt och ligga en bak ner i fältet och det är lätt att det händer nåt som gör att man får bryta racet.

Till nästa race som är på Oschersleben om 3 veckor får jag plocka ur lite vikt ur bilen på den banan vet jag att jag är väldigt snabb. Då ska jag vinna minst ett race och ta mig uppåt i tabellen.

Men innan Oschersleben väntar ett test på fredag med den BMW Z4 jag skall köra GT Masters med på Nürburgring om två veckor! Jag ser verkligen fram emot det och det skall bli riktigt kul att få testa en riktigt snabb bil. Mer info kommer inom kort!

/Fredrik Lestrup

Newsletter

Fill in your E-mail address to get the latest news directly to your inbox.

Lestrup Magazine

Click below to download the latest issue of Lestrup Magazine!Go to the magazine
<

Latest pictures