16
Jun
2009

Halvlyckad helg på Hockenheim

Min säsong har verkligen inte börjat som jag planerat.
Jag har hela tiden haft farten i mig och bilen men ändå inte lyckats knyta ihop säcken av olika anledningar.
På Silverstone te.x. kvalade jag egentligen 3:a men tävlingsledningen bestämde sig för att ta min bästa tid ifrån mig eftersom de ansåg att jag genat lite för mycket i en kurva.
Visst utnyttjade jag hela banan men ansåg mig inte ha kört utanför, eftersom jag var under observation efter incidenterna på Hockenheim under första tävlingshelgen valde man att utan diskussion ta min tid. Istället fick jag då starta från 7:e startruta.

För en dryg vecka sedan körde vi alltså säsongens 5:e och 6:e race.
Helgen började kanon, vi använde fria träningen till att ställa in bilen och jag var taggad för pole på kvalet.

Jag lyckades få till en tid som endast var 0.05sek från pole men det räckte ändå inte bättre än till 4:e startplats.
Jag måste ju säga att MINI Challenge är otroligt jämt och det är oerhört små marginaler för att verkligen få till allt och vara snabb.
Jämfört med förra året är motståndet mycket starkare och det syns verkligen på kvalen och i racen, detta är otroligt motiverande och vi var på kvalet 13 bilar inom 0.8sekunder!

I race 1 gjorde jag en kanonstart och lyckades ta mig förbi 2 bilar direkt, det skedde en stor krash längre bak i fältet och vi åkte bakom safetycar i några varv. Efter omstarten var jag klart snabbast på banan och attackerade ordentligt på 1:an.
På Hockenheim finns en väldigt lång raksträcka där slipstreamingen verkligen kan utnyttjas, jag närmade mig ledaren snabbt men han stängde flitigt och jag valde att lägga mig bakom för att inte tappa tempo och låta de som låg bakom oss komma ikapp. Tyvärr bytte vi båda spår lite för fort och jag gav honom en liten knuff i inbromsningen. Inga konstigheter men 3 kurvor senare varnade bilens datalogging om att vattentempen var för hög.
För att inte förstöra motorn valde jag att köra av banan och fick se resten av racet från bankanten.
Skit också, jag var snabb, hade läget under kontroll och så händer detta. Jag hade fått många sköna poäng till mästerskapet!

Det visade sig att jag kört på den ledande bilens dragögla som gjort ett ordentligt hål i min kylare. Hade jag inte kört åt sidan hade motorn blivit för varm och gått sönder totalt.

Till race 2 fick jag nu starta sist och lyckades tillslut från min 28:e startplats ta mig i mål som 11:a.
Även race 2 var stökigt och det gavs ut några tidstillägg som gjorde att jag blev 8:a i racet istället.
En liten tröst poängmässigt efter katastrofen i race 1!

I torsdags var jag och teamet på Nürburgring och testade inför nästa racehelg som är den 10-12juli tillsammans med Formel 1!
Jag har några Svenska gäster som följer med, bl.a. Jonny Jensen från Infostorm och då skall jag ta tillbaks poängen jag ligger efter!

/Fredrik Lestrup

Newsletter

Fill in your E-mail address to get the latest news directly to your inbox.

Lestrup Magazine

Click below to download the latest issue of Lestrup Magazine!Go to the magazine
<

Latest pictures