08
Nov
2007

MINI Challenge Test

2005 blev jag inbjuden av Svenska BMW att köra en världsfinal i Mini Challenge på Misanobanan i Italien. Serien hade då körts i flera hörn av världen och de två bästa från varje land blev inbjudna att köra denna final. Jag blev särskilt inbjuden, eftersom jag inför säsongen 2005 vann Picko Trobergs TV-realitysåpa ”Pole Position” och därmed fick en fri styrning i en Mini Cooper i den då nya klassen JTCC. Ett bra avslut på året 2005 och s a s plåster på såren från BMW:s sida, då Minin jag körde i Sverige var behäftad med för många tekniska problem.

Världsfinalen var en av de bästa racehelger jag nånsin varit med om! P g a en massa strul på vägen från Sverige till Italien sov jag inte en sekund natten till första racedagen, men efter två dagars racing i GoKart, fyrhjulingar, konbana och men Minin på racerbanan slutade jag totalt tvåa i tävlingen.

Under världsfinalen fick jag mycket fin kontakt med Schubert Motorsport som är ett Tyskt BMW dealerteam. Jag hade chans redan då att under 2006 få köra Mini Challenge i Tyskland, men jag kunde inte motstå erbjudandet jag fick i JTCC med Lagerstedts Bil och Citroën. Jag ville göra revansch på hemmaplan efter strulåret 2005 i JTCC.

2006 och 2007 körde min gode racingvän Jocke Mangs Mini Challenge för Schubert Motorsport och gjorde strålande resultat! 3:a 2006 och 1:a 2007! Jocke förhandlar just nu med olika team för att köra tyska Carerra Cup eller Supercupen och det visar att Mini Challenge är en bra språngbräda för större uppgifter på det internationella planet!

Jag är mycket nöjd med mitt första år i STCC och jag har försökt hitta bra alternativ där för 2008. Men vill man nå framgång i STCC bör man ha ett tekniskt dagsaktuellt material och då stiger kostnaden alldeles för mycket. Jag har hittills inte hittat något bra alternativ inom STCC och det enda jag känner då är att jag vill göra något helt nytt där jag kan utvecklas förarmässigt och skapa karriärkontakter på en helt annan och ny grund.

Mini Challenge kördes i år under nio helger, bla. en helg med DTM, en helg med WTCC och två helger med Formula1! Inte illa!

Nästa år kommer alla Minibilarna att bytas ut mot en ny version, som är mycket snabbare än årets Mini. Vid tester med bilen på Oschersleben efter WTCC i år var den nya Minin endast 2-3 sekunder långsammare än WTCC-bilarna!! Mer info om bilarna nedan!

Just nu sitter jag på planet hemåt efter ett heldagstest med Schubert Motorsport på banan i Oschersleben i Tyskland. Jag är naturligtvis trött efter 80 varv i en Mini av den tidigare modellen, men mycket nöjd efter en riktigt spännande dag! Detta var mitt första riktiga förartest för ett team. Visst hade jag kört Minin förut i Italien men det är alltid nervöst att sätta sig i en ny bil på en ny bana med ambitionen att köra riktigt fort.

Dagen började med regn, regn, och blåst, blåst, så det var bara att köra ut i blötan för att lära känna banan. Oschersleben är en väldigt häftig bana, och precis som Mattias Ekström sa i en intervju i någon tysk tidning jag läste i, så har banan nästan alla sorters kurvor och är ganska svår att köra riktigt fort på. Minin är en oerhört välbalanserad bil och jag lyckades snabbt hitta tempot och köra på samma tider som teamet kört på vid tester i regn med bl a Jocke Mangs.

Efter lunchen hade nästan hela banan torkat upp och slicks sattes på bilen. Jag gav verkligen allt jag vågade på den halvtorra och mycket kalla banan. Efter lite justerande på bilen satte jag till slut tider, vilka endast var några tiondelar från poletiden från senaste Mini Challenge-racet på Oschersleben. Yes!!

Jag lägger här in några bilder från testet och från den lilla staden Oschersleben, som fortfarande bär tydliga spår efter krigets bombningar och förfallet under de många DDR-åren. Själva racerbanan Motorpark Arena, Oschersleben är nu 10 år gammal och det var häftigt att i verkligheten få ratta runt på banan och inte bara i dagens datorspel!

Det ska bli kul att få testa den nya Mini-bilen, om det blir en fortsättning med Schubert Motorsport!

Kanske är Mini Challenge ett alternativ för mig 2008!

/Fredrik Lestrup

Info om den gamla bilen: www.challenge.mini.de/de/car/technik/index.html
Info om den nya bilen: www.minichallenge.com.au/new%20pages/race%20car.html
Schubert Motorsport: www.schubert-motorsport.de
Motorsport Arena Oschersleben: www.motorsportarena.com

Newsletter

Fill in your E-mail address to get the latest news directly to your inbox.

Lestrup Magazine

Click below to download the latest issue of Lestrup Magazine!Go to the magazine
<

Latest pictures