22
Aug
2007

STCC Gelleråsen

Efter fem veckors sommaruppehåll körde vi i söndags årets 8:e deltävling på Gelleråsen, Karlskoga motorstadion.

Det har varit fem hektiska veckor för grabbarna i teamet att färdigställa bilen efter kraschen i Falkenberg. Det var mycket som var trasigt och efter att ha fått vänta på delar in i sista stund blev bilen klar kl 16:00 i torsdags. Mindre än ett dygn senare var vi med teamets båda bilar på Mantorp och gjorde en kort Shake Down. Framför allt för att se att min bil gick som den skulle men också för att jag och min teamkompis Roger skulle få några varv i kroppen innan söndagens tävlingar!

Teamet hade gjort ett kanonjobb med reparationen av bilen visade det sig. Inget hade missats och bilen var precis som ny! Tack grabbar! Speciellt till teamets heltidsanställde mekaniker Fredrik ”Kumpas” Kumlin som nog offrat flest kvällar tillsammans med Börje Wessman!

Väl på banan på söndag morgon var det dags för Warm Up och jag var riktigt laddad på revansch sen Falkenberg. Många har frågat mig hur det kommer att kännas att sätta sig i bilen igen efter smällen – kommer du att vara rädd eller påverkad av det som hände på något sätt?

Jag tror mycket väl att vissa kan bli påverkade så att det hämmar körningen på banan men så funkar inte jag.

Jag låg på bra poängplats när smällen kom på Falkenbergsbanan och jag är mest förbannad över att jag inte fick chans att bärga poängen i mål! I den här sporten får man räkna med att det kan gå fel ibland och nu kom mitt bevis för att det verkligen är en säker sport. Nu stod jag här igen på banan i Karlskoga och bilen var hel precis som om ingenting hade hänt!

Warm Up:en gick kanon och jag körde fortare än vad jag gjorde senast vi var på Gelleråsen och då jag kvalade på nya däck! Nu kändes det bra inför kvalet!

Både jag och min teamkompis strulade till det i första stinten på kvalet, då vi inte riktigt kom undan från trafik och på så sätt inte fick några fria varv. Min andra stint med nya däck gick inte alls som jag ville! Jag hade precis fått upp temperaturen i däcken och skulle ladda för en bra tid men ut på start och mål rakan fick jag ett släpp på sand från en tidigare avåkning och dansade själv ut i sanden. Det resulterade i en trasig styrväxel och kvalet var över! Teamkompisen kvalade 16:e och jag hamnade näst, näst sist, dvs på 21:a plats!

Racet blev på sitt sätt en liten revansch. Jag kom iväg dåligt i starten och hade sedan problem att hålla tempo. Men efter några varv och ett kanondepåstopp började jag avancera i fältet.

Efter 33 körda varv slutade jag på en 10:e plats i mål, dvs. 11 platser upp i förhållande till starpositionen, vilket är helt godkänt med tanke på min startposition!

Det är inte ett lätt gäng att fightas mot i STCC och i helgen bevisades det att det är grymt viktigt att göra ett bra kval och starta långt fram i racet. Annars får man det kämpigt att hänga med ända in i mål. Vår styrka är att vi har bra racepace och driftsäkra bilar. Får vi bara till kvalen bättre kommer vi nog snart att vara med längre fram i resultatlistorna!

Tack igen teamet för allt jobb och tack till Jonny Jensen för en grymt kul sponsorkörning!

/Fredrik Lestrup

Newsletter

Fill in your E-mail address to get the latest news directly to your inbox.

Lestrup Magazine

Click below to download the latest issue of Lestrup Magazine!Go to the magazine
<

Latest pictures